Wednesday 23 April 2014

5. Soal Jawab Remeh Temeh Salah Faham Tentang Islam Tapi Anda Malu Bertanya...

Pengarang: Nik Salida Suhaila Nik Saleh & Mohammad Nidzam Abdul Kadir
Penerbit: Telaga Biru Sdn Bhd
Tahun: 2008
Mukasurat: 190
Saiz: 21cm x 14cm
Harga: RM19.90/21.90(SS)
ISBN 978-983-3494-94-1

Muka Depan : Tulisan besar2, senang baca dan faham

Belakang: Biografi kedua2 penulis dilampirkan. Bawah biografi tu ade tunjuk buku2 lain dalam siri ni

Tujuan asal saye beli buku ni adalah untuk menambah kefahaman saye mengenai agama saye sendiri, agama Islam. Sebagai seorang muslim, dah jadi kewajiban saye lah tok mendalami selok belok Islam. Walaupon lahir sebagai muslim, banyak jugak persoalan yg tak terungkai dalam fikiran saye ni(macam tajuk buku ni, "tapi anda malu bertanya" - saye la tu). Alhamdulillah, buku ni menjawab setiap persoalan dengan baik dan relax je, walaupon ade soklan2 nye tu bagi saye cam saje nak condemn Islam je.Tapi penulis terangkan dengan baik. Ade ayat2 Al-Quran dan Hadis yang menyokong. Impian saye, di mase hadapan, saye nak kumpul sume buku2 dalam siri ni. Saye juge menyeru sume orang untuk bace buku ni sebab buku ni boleh dijadikan pedoman untuk kite sume yang mudah tersesat ni.

Saye saje je captured mukasurat yg soklan2 die cam menarik dan agak pelik. Soklan kat atas ni berbaur ketakpuashatian pasal harta

Hukuman kesalahan rogol dari sudut Islam

Islam merendah2 kan wanita? mane ade...cube bace halaman nih sampai paham

Mase kecik2 penah gak terpikir camni...hehehehe


Kelebihan buku ni:

  • Jawapan ringkas, tak meleret2, takla cepat bosan bile bace
  • Walaupon soklan2 diasingkan dalam kategori masing2, tapi soklan2 nye taklah typical ok...sume soklan moden2 belake...buku ni bukan terangkan care2 nak amik wuduk, syarat sah puase camtu, buku ni jawab soklan yang macamni"kenape amik wuduk 5 kali, kenape hak cerai kat tangan laki bukan pompuan"...haaa...cenggitu la...paham tak maksud saye?...kalo tak paham, kene lg cepat2 dapatkan buku ni lah...heeeeee
  • buku tak tebal pon, 190 mukasurat je, sehari bace pon leh abis
  • penulis memang ade pengalaman dan asas yg kukuh dalam Islam. So, jawapan2 yg diberikan boleh dipercayai

Kelemahan buku ni:
  • ada gamba, tapi black & white(maap la, saye suke tgk bende colourful)
  • Design cover buku yang tak menarik. First time tgk, buku ni cam serious je, cam kene pikir2 je.

Petikan menarik dari buku ni:

Soalan 95:
Minum arak sebenarnya sudah menjadi aktiviti sosial.Ia adalah baik untuk kesihatan kerana arak boleh menghiburkan hati dan melupakan masalah.Islam nampaknya makin ketinggalan dalam bab arak. Apakah alasan Islam mengharamkan arak?

Jawapan:
Haramnya arak memang jelas. Masyarakat pon sedar akan bahaya arak. Mudahnya banyak kemalangan berpunca dari arak. Arak menyebabkan hilang kawalan minda. Kata orang banyak rahsia boleh bocor apabila sudah mabuk. Arak juga punca permusuhan. Arak juga biasanya membazirkan wang kerana arak biasanya "adik-beradik" dengan judi dan aktiviti berfoya-foya. Untuk jangka panjang ada beberapa penyakit akibat arak.
Islam tidak ketinggalan zaman dalam bab arak. Cubalah buat kajian tentang kebaikan arak kepada kesiahatan. Kalau ada, kita pun ingin tahu juga.

0 comments:

Post a Comment