Friday 23 May 2014

16. Misteri Firaun Musuh Para Nabi

Penulis: Afareez Abd Razak Al-Hafiz
Penerbit: PTS Millennia Sdn. Bhd.
Tahun: 2011
Mukasurat: 303
Saiz: 25.5cm x 18.5cm
Harga: RM60.00/RM63.00(S&S)
ISBN 978-967-5564-21-5

Assalammualaikum....


Lame dah tak update blog. Mintak maap kepade yang membace blog ni. Saye stuck dengan FYP a.k.a Final Year Project. Yup, nak abis belaja dah. Tinggal praktikal je. Lepas tu saye bukan pelajar lagi...YEYEAH!!!!...Ape2 pon...FYP dah berjaye disiapkan dgn cemerlang nye. Alhamdulillah, present pon dah. Saye berdoa semoga Allah mengizinkan saye dan juge cik aifa (kawan baik) dapat keputusan 'A' dalam kedua2 subjek kitorang untuk sem last nih. Amin...

Terima kasih kerana membace. Buku yang akan saye review hari ni ialah...


Muke depan: Cover kulit keras sangat berkualiti

Belakang: Buku ni memang cantik luar + dalam = sesuai dengan harge

Saye memang suke bace buku, lebih2 lagi non-fiction, and of course lah buku cerite2 sejarah. Saye suke sebab peristiwe tu mmg betul2 penah berlaku. Rase macam nak wat satu mesin mase, set tahun ke zaman mesir ni and....tralalalala....saye dah kat sane. Saye nak tgk macamane diorang nih bine piramid yang gempak tuh dan binaan2 yang lain. Tapi, sebab sume tuh takkan berlaku, jadi bace buku sejarah pasal mesir nih as close as I can get lah. 

Buku ni really WOW!...trust me bile saye cakap WOW!!!...Penulis die mmg put extra effort untuk buat kajian dan siap terbang ke mesir lagi. Saye sangat menghargai usehe die menghasilkan buku ni. Sangat terperinci, sangat jelas, ape yang korang nak tau pasal tamadun mesir ade dalam nih. Dan yang paling best, saye paham ape yang die tulis.(yup, tu mmg penting - tak gune tulis gempak kalo org dok paham)

Yang lebih membanggakan ialah, penulis nih buat kajian nih atas dasar ape yang  ditulis dalam Al-Quran. Sesungguhnye, ape yang ditulis dalam Al-Quran itu sume benar. Buku ini menyokong kuat ape yang ditulis dalam Al-Quran dengan membahaskan siapakah firaun yang menentang Nabi Musa dan dimanakah lokasi sebenar peristiwa laut terbelah.

Ape tunggu lagi, buku nih takleh golek2 datang sendiri, jom pakat2 pergi beli!!! 

Selame ni pening kan, kurun tu tahun berape kan, BC ngan AD tu pulak ape maksud nye, dalam buku ni ade terangkan ye...

Ade banyak jenis mahkota firaun nih, dan setiap mahkota ade maksud dan acare untuk firaun pakai

Setiap bab di sertakan reference. Bagus la kepade sesape yg nak refer

Buku ni bukan saje cerita pasal firaun, tapi die cerita pasal zaman kegemilangan mesir tu sendiri. Ade banyak bab2. Salah satu nye pasal piramid lah. 

Piramid yang kite nampak sekarang tuh memang  yg the best version lah. Tapi nak sampai tahap tu, bukan saje banyak mase, tenage yang diperlukan malah siap tukar2 firaun lagi. Orang zaman dolu takdek simulation kat computer macam skang nak wat analisis pasal building, jadi diorang buat try and error. Bile tak jadi, diorang bine piramid lain lak kat tempat lain. Gamba kat atas tuh adalah perubahan design piramid. Cool kan??

Die nih famous sangat2 sebab tak banyak kepale patung isteri firaun dijumpai. Kecantikan die diabadikan kat patung tuh dan jadi trend dikalangan perempuan mesir.

Ini adalah alatan untuk menguruskan mayat. Mesir sinonim dengan mumia. Mumia nih ade procedure2 yg kene follow kalau nak buat die. Salah satu nye adalah keluarkan otak dari lubang hidong. mmmm.....

Kenape cleopatra famous? Sebab die cantik? nope, at least bukan sebab tu je. Die pernah jadi firaun ok. Dan firaun bukan calang2 orang nye. Basically, mesti lah bijak. Nak memerintah negare siap dgn tanah jajahan lagi ni. Dan, of course lah cleopatra ni lawa dan bagus giler sampai dapat memikat hati Julius Ceaser dengan Mark Anthony

Lepas penulis terangkan pasal mesir, sejarah nye, firaun nye, lastly, sampai la  jugak bab nabi2 yang pernah  dihantar oleh Allah untuk menyeru firaun dan rakyat nye. Name yang biase kite dengar ialah Nabi Musa. Buku ni akan cerita kan serba sedikit sejarah Nabi Musa di Mesir sampai la mase kejadian laut terbelah

Kite sume tau cerita ni. Tapi, kat mane sebenarnye peristiwa tu berlaku? Kite yakin yang cerita dari dalam Al-Quran adalah benar dan peristiwa tu betul2 pernah berlaku satu ketike lu, tapi kat mane lokasi nye yang tepat?...Jangan biarkan hidup anda diselubungi misteri...dapatkan buku ni untuk tau jawapan nye!!




Kelebihan Buku ni:


  • Buku cantik, kualiti kertas bagus bangat
  • Ade banyak gamba2 menarik
  • Setiap helaian berawarne ok
  • Dengan satu buku ni je, korang leh tau hampir kesemua pasal Mesir



Kelemahan buku ni:

  • TAKDEK LANGSUNG




Petikan menarik buku ni:

Sistem warisan diraja Mesir adalah matrilineal iaitu warisan dari ibu, seperti warisan anutan agama Yahudi dan warisan Adat pepatih. Ini bermakna golongan perempuan sungguh berpengaruh di Mesir. Seseorang itu tidak menjadi raja semata-mata beliau adalah putera raja yang pertama tetapi bagi menjadi raja, seseorang itu perlu berkahwin dengan seorang puteri raja yang betul-betul berdarah diraja.


0 comments:

Post a Comment